Bezwaar - veelgestelde vragen
U kunt bezwaar maken tegen uw WOZ-beschikking of uw aanslag gemeentelijke heffingen.
Ik vind de WOZ-waarde te hoog of te laag. Of: Ik ben het niet eens met een aanslag afvalstoffenheffing of rioolheffing. Wat kan ik doen?
Als u denkt dat de WOZ-waarde niet juist is, kunt u eerst contact opnemen met het team Belastingen van de gemeente. Dit kunt u ook doen als u denkt dat iets anders niet juist op het biljet staat. Een medewerker van het team neemt dan het biljet met u door. Vindt u dat één en ander toch niet juist is, dan kunt u bezwaar maken.
Hoeveel tijd heb ik om bezwaar te maken?
Tot en met 6 weken na datum van het biljet kunt u bezwaar maken.
Kan ik meer tijd krijgen?
U kunt binnen 6 weken na datum van het biljet een pro forma bezwaar indienen. U geeft dan in uw bezwaar aan dat u later nog een motivatie stuurt. Na ontvangst van uw bezwaar geeft de gemeente u een termijn waarbinnen u uw motivering moet geven. Zo maakt u toch op tijd bezwaar.
Het taxatieverslag kunt u rechtstreeks bekijken (en opslaan of afdrukken) op de website MijnOverheid.nl. Hiervoor heeft u DigiD nodig. De informatie over uw woning vindt u onder de kop 'Wonen', ‘WOZ-gegevens’.
Het verslag kunt u ook via e-mail of telefonisch, telefoon (015) 380 41 11, opvragen bij de gemeente.
Hoe maak ik bezwaar tegen een aanslag en/of de vastgestelde WOZ-waarde?
U kunt op twee manieren bezwaar maken: digitaal of schriftelijk.
Digitaal
Hiervoor heeft u DigiD of eHerkenning nodig.
Bezwaar maken als burger
- Bezwaar indienen indienen tegen WOZ-waarde (online formulier, DigiD)
- Bezwaar indienen tegen gemeentelijke belastingen (online formulier, DigiD)
Bezwaar maken als ondernemer/organisatie/advocaat
- Bezwaar indienen tegen WOZ-waarde (online formulier, eHerkenning)
- Bezwaar indienen tegen gemeentelijke belastingen (online formulier, eHerkenning)
Schriftelijk
Wilt u schriftelijk bezwaar maken, dan kunt u dit zelf schrijven. U kunt ook een pdf bezwaarformulier van onze site afdrukken.
Een schriftelijk bezwaar stuurt u naar de heffingsambtenaar van de gemeente Midden-Delfland, Postbus 1, 2636 ZG Schipluiden.
In uw bezwaar vermeldt u de volgende zaken:
- de datum
- het biljetnummer van de beschikking of aanslag
- een duidelijke uitleg waarom u bezwaar maakt
- uw handtekening
- uw naam, adres en woonplaats
Het is niet mogelijk om telefonisch of via e-mail bezwaar te maken, ook niet door een schriftelijk bezwaar te scannen en dit via de e-mail te versturen.
Hoe verloopt de behandeling van mijn bezwaar?
- U ontvangt binnen een paar werkdagen een officiële ontvangstbevestiging per post.
- Uw bezwaar wordt vervolgens beoordeeld door medewerkers van het team belastingen en door de taxateur.
- Het kan zijn dat voor een goede beoordeling van uw bezwaar een opname van de woning nodig is. U ontvangt hierover dan bericht van de gemeente.
- Wanneer u heeft aangegeven dat u gehoord wilt worden, neemt de gemeente hierover contact met u op.
- Volgens wettelijke regels hebben wij tot het einde van het kalenderjaar (31 december) de tijd om uitspraak op uw bezwaar te doen. Wij streven ernaar om dit eerder te doen. De afgelopen jaren zijn de meeste uitspraken verstuurd in de maanden augustus en september.
Kan ik wachten met betalen tot ik de uitspraak op mijn bezwaar ontvangen heb?
Als u bezwaar maakt, krijgt u automatisch uitstel van betaling. Let op: U krijgt alleen uitstel voor het bedrag waar u bezwaar tegen maakt. Het uitstel duurt zolang uw bezwaar in behandeling is.
Bij bijvoorbeeld een bezwaar tegen de WOZ-waarde krijgt u uitstel voor de OZB. Een bezwaar tegen de WOZ-waarde betekent ook een bezwaar tegen de aanslag OZB (de OZB wordt vastgesteld aan de hand van de WOZ-waarde). U krijgt dan dus geen uitstel voor de afvalstoffenheffing en/of rioolheffing.
Iemand anders maakt namens mij bezwaar. Wat moet ik regelen?
U kunt iemand toestemming geven (machtigen) om namens u bezwaar in te dienen. Uw gemachtigde stuurt de machtiging dan mee met het bezwaar. Uw gemachtigde kan zowel online als schriftelijk bezwaar maken.
Gratis’ bezwaar
‘WOZ-waarde te hoog? Wij maken gratis bezwaar voor u!’
‘Gratis WOZ-bezwaar. Wij verlagen gratis uw WOZ-waarde’
Er zijn verschillende bureaus met deze slogans actief. Waarschijnlijk heeft u er wel eens iets over gelezen, bijvoorbeeld via Vereniging Eigen Huis, op het internet of op een billboard langs de snelweg. Het klinkt aantrekkelijk, maar hoe werkt het nu eigenlijk?
De bureaus claimen gratis te werken, maar dit klopt niet helemaal.
Als een bezwaar gegrond is, kan de gemeente een onkostenvergoeding betalen als daar om gevraagd is in het bezwaar. Als een bureau voor u bezwaar maakt, geeft u dit bureau toestemming om deze onkostenvergoeding te incasseren. Een dergelijke kostenvergoeding kost de gemeente al snel € 500,- of meer. De gemeente maakt op deze manier meer kosten en zal dit uiteindelijk in de tarieven moeten verwerken. U, en elke inwoner en ondernemer in de gemeente, betaalt zo een prijs voor de bureaus die aangeven gratis bezwaar te maken.
Meer weten? Op 14 januari 2019 publiceerde de Consumentenbond het artikel Opletten bij WOZ-bureaus op zijn website.