Geheimhouden persoonsgegevens
Wat is het?
De gemeente houdt uw persoonsgegevens bij in de Basisregistratie Personen (BRP). Verschillende organisaties kunnen uw persoonsgegevens uit de BRP ontvangen. Welke organisaties dit zijn, hangt deels af van uw persoonlijke situatie. Bijvoorbeeld of u kinderen heeft of een rijbewijs. Bekijk welke organisaties uw persoonsgegevens kunnen krijgen op de website van de Rijksoverheid.
Als u niet wilt dat bepaalde organisaties uw persoonsgegevens krijgen, kunt u de gemeente om geheimhouding vragen. U kunt dit ook aanvragen voor uw kinderen tot 16 jaar.
Direct regelen
Dien uw verzoek snel en gemakkelijk online in. Houd uw DigiD inlogcode bij de hand.
Verzoek tot geheimhouding persoonsgegevens indienen(online formulier, DigiD)
Dit formulier is ook als pdf beschikbaar.
Wat moet ik doen?
- Vraag de geheimhouding van uw persoonsgegevens aan bij de gemeente. Voeg een kopie van uw geldige identiteitsbewijs toe.
- U kunt de geheimhouding van uw persoonsgegevens altijd weer stopzetten.
Verhuizen naar een andere gemeente
Als u om geheimhouding heeft gevraagd en u verhuist daarna naar een andere gemeente, hoeft u de geheimhouding niet opnieuw aan te vragen.
Als u in het bezit bent van een DigiD inlogcode kunt u onder het kopje 'formulieren' direct naar het online formulier gaan om een verzoek tot geheimhouding van uw gegevens in te dienen.
Hoe werkt het?
Als u liever niet heeft dat uw persoonsgegevens aan anderen worden doorgegeven, kunt u de gemeente vragen om uw gegevens geheim te houden. U heeft altijd recht op deze geheimhouding en hoeft geen reden op te geven waarom u dit wilt. Uw persoonsgegevens worden dan niet doorgegeven aan:
- niet commerciële instellingen, zoals sport- en muziekverenigingen of goede doelen;
- organisaties die gezondheidszorg verlenen aan patiënten in een instelling;
- (na belangenafweging)organisaties die gerechtelijke werkzaamheden uitvoeren;
- de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA), die de ledenadministratie bijhoudt voor kerkgenootschappen. Uw gegevens kunnen nog wel voorkomen in de administratie van de SILA zelf. Als u wilt dat deze gegevens worden verwijderd, neem dan contact op met de SILA of uw kerkgenootschap.
Bij geheimhouding geeft de gemeente uw gegevens alleen nog aan verplichte instanties. Zoals politie, justitie en de Belastingdienst.
De gemeente geeft uw persoonsgegevens nooit aan:
- particulieren
- commerciële instellingen
Wat heb ik nodig?
- uw geldige identiteitsbewijs
Vraagt u de geheimhouding online aan dan heeft u niet uw identiteitsbewijs nodig, maar wel uw DigiD inloggegevens om in te loggen.
Hoelang duurt het?
De gemeente verwerkt de geheimhouding binnen 5 werkdagen.
Extra informatie
U kunt ook een overzicht aanvragen van de instanties aan wie uw gegevens het afgelopen jaar zijn doorgegeven.