Hulp bij het huishouden
Wat is het?
Als u niet meer alles zelf kunt doen in het huishouden, kan de gemeente u hiermee helpen. Samen met u zoekt de gemeente naar een oplossing. In bepaalde gevallen kunt u hulp bij het huishouden krijgen.
Hoe werkt het?
Welke hulp de gemeente geeft, hangt af van wat voor u de beste oplossing is. Allereerst bekijkt de gemeente of u zelf uw problemen kunt oplossen. Dit kan bijvoorbeeld door hulp van familie, vrienden en bekenden. Als u hier niet mee geholpen bent, kan de gemeente u helpen met:
- ondersteuning en regie bij het huishouden.
- een persoonsgebonden budget (pgb) waarmee u de hulp zelf inhuurt.
Wat moet ik doen?
De Wmo kan u helpen als u langer dan 6 maanden moeite heeft met zelfstandig thuis wonen of het meedoen in de samenleving.
- U kunt iedere werkdag tussen 8.30 uur en 12.00 uur bellen naar het team Wmo van de gemeente Midden-Delfland via telefoon (015) 380 41 11 of u kunt een mail sturen naar wmo@middendelfland.nl.
- U maakt melding van uw probleem.
- U voert een gesprek met een klantmanager Wmo de gemeente over uw situatie. Vindt u het moeilijk om een gesprek te voeren? Dan kunt u iemand uit uw omgeving, zoals bijvoorbeeld een familielid of vriend(in), vragen om aanwezig te zijn bij dit gesprek. Ook kunt u vragen een onafhankelijke cliëntondersteuner inschakelen. Deze persoon ondersteunt u dan tijdens de gesprekken en het verdere traject. Wilt u een cliëntondersteuner? Dan kunt u contact opnemen met SWMD. Zij helpen u verder.
- U geeft aan waar u hulp bij nodig hebt. U kunt hiervoor eventueel ook een persoonlijk plan inleveren. In dit persoonlijk plan kunt u aangeven wat u denkt nodig te hebben om weer voldoende zelfredzaam te zijn en/of te kunnen participeren in de samenleving. Dit persoonlijk plan is niet verplicht en alleen van toepassing als u dit zelf graag wilt.
Als ondersteuning en regie bij het huishouden via de Wmo de beste oplossing blijkt te zijn, dan kunt u bij de gemeente een aanvraag hiervoor indienen.
Hoeveel kost het?
Wanneer u hulp bij het huishouden door de gemeente krijgt toegekend, bent u een eigen bijdrage verschuldigd .Die wordt landelijk vastgesteld en geïnd door het CAK. De gemeente heeft geen bemoeienis met inning van de eigen bijdrage.
Uw eigen bijdrage bedraagt in 2024 maximaal € 20,60 per maand. Dit is afhankelijk van uw leeftijd en leefsituatie. Uw eigen bijdrage kunt u berekenen op CAK - Rekenhulp Eigen Bijdrage (hetcak.nl)
Hoe lang duurt het?
- Nadat u zich gemeld heeft bij de gemeente, heeft de gemeente 6 weken de tijd om onderzoek te doen.
- U krijgt een verslag van de uitkomsten van het onderzoek en de oplossing die de gemeente u wil bieden.
- Daarna kunt u een aanvraag indienen. Deze aanvraag bestaat uit een voor akkoord ondertekend verslag zoals hierboven genoemd en een ondertekend zorgplan van de met u overeengekomen zorgaanbieder.
- Binnen 2 weken nadat de aanvraag compleet is ingediend bij de gemeente ontvangt u bericht. Dit is een brief met daarin een besluit of u wel of geen hulp bij het huishouden ontvangt vanuit de gemeente.
Extra informatie
Bent u het niet eens met een besluit dat het CAK heeft genomen? Bijvoorbeeld de brief waarin uw eigen bijdrage is vastgesteld? Dan kunt u hiertegen bezwaar maken. Op www.hetcak.nl/zelf-regelen/bezwaar-maken wordt uitgelegd hoe u bezwaar kunt maken.
Hoe werkt het?
Welke hulp u van de gemeente krijgt, hangt af van uw persoonlijke situatie.
- Allereerst bekijkt de gemeente of u zelf uw problemen kunt oplossen. Bijvoorbeeld door hulp van familie, vrienden en bekenden.
- Verder kijkt de gemeente ook of u geholpen bent met een algemene hulpdienst.
- Als u hier niet mee geholpen bent, kan de gemeente u helpen met:
- hulp in natura, waarbij de gemeente alles voor u regelt
- een persoonsgebonden budget (pgb) waarmee u de hulp zelf inhuurt
- De gemeente kan u om een bijdrage in de kosten vragen. Het CAK bepaalt de hoogte van uw bijdrage op basis van uw inkomen, vermogen en eventuele andere middelen die u krijgt.