‘Kinderen hebben de toekomst’
Bergen in Midden-Delfland, een reünie van One Direction of alleen maar wolkenkrabbers? Volgens de groep 8-leerlingen van basisschool Het Galjoen in Den Hoorn kan het allemaal. Om erachter te komen wat zij belangrijk vinden voor de toekomst van Midden-Delfland gingen we bij ze langs en kregen ze een heuse toekomstles.
Samen met twee groep 8-klassen dachten we na over de toekomst van de leerlingen en van de gemeente Midden-Delfland. Hoe oud zijn ze in 2050? Wonen zij dan nog in de gemeente? En hoe ziet hun ideale toekomst eruit in 2050?
Samen bedachten de leerlingen wat zij in Midden-Delfland willen behouden, wat zij willen dat er niet meer is en wat er nieuw bij is gekomen richting 2050. De leerlingen schreven bijvoorbeeld op dat dieren, de natuur, monumenten en elektrische auto’s moesten blijven. Een aantal leerlingen vonden dat er voor sigaretten, pesten, discriminatie en armoede in 2050 geen plek meer was. En wat vonden ze dat er bij moet komen richting 2050? Denk aan een speeltuin voor gehandicapte kinderen, goedkopere huizen, auto’s op waterstof, afvalrobots en alleen nog maar lokaal verbouwd eten.
De leerlingen kregen daarna de opdracht om hun droom voor 2050 te tekenen; hoe zouden zij graag Midden-Delfland voor zich zien in 2050? Ook bij deze opdracht bleek de creativiteit van de leerlingen groot. Zij tekenden bijvoorbeeld een futuristische stad met veel groen op woontorens, een dorp waarin sporten centraal staat of een gemeente waarbij veel vervoer over het water plaatsvindt.
Al met al was het voor de leerlingen een leuke les over toekomstdenken en een unieke kans om mee te denken met de gemeente. Voor de gemeente was de les ook waardevol; we nemen de inbreng van de kinderen mee bij het opstellen van de toekomstvisie.