Opvang van vluchtelingen en flexwoningen

Update 16 december 2024

Nederland staat voor een forse uitdaging op het gebied van huisvesting, zowel voor de huidige inwoners als voor de vluchtelingen die we opvangen. De gemeente wil bijdragen aan het oplossen van dit landelijke probleem met de opvang van 225 vluchtelingen voor een periode van vijf jaar in combinatie met de plaatsing van flexwoningen voor 30 tot 60 lokale woningzoekenden. We hebben een projectplan opgesteld en we bereiden nu, samen met het COA en veel andere organisaties, de komst van de vluchtelingen voor.

Laatste stand van zaken (16 december 2024)

Vastgoedovereenkomst

Wij informeerden u al eerder over de benodigde vastgoedovereenkomst tussen de gemeente en het COA. In de vastgoedovereenkomst zijn de huurafspraken vastgelegd.  Deze vastgoedovereenkomst is inmiddels ondertekend. De financiële effecten zijn ook in de begroting verwerkt.

Onderzoek naar locatie voor flexwoningen

Bij de komst van de vluchtelingenopvang hebben we met het COA afgesproken dat er ook 30 flexwoningen voor lokale inwoners gerealiseerd worden. We onderzoeken of de flexwoningen langs de Zuidhoornseweg kunnen worden plaatst. Om te bepalen of dat mogelijk is, moeten we verschillende onderzoeken uitvoeren. De onderzoeken gaan bijvoorbeeld over geluid, de geschiktheid van de bodem en de financiën. Deze onderzoeken lopen nog.

We onderzoeken ook of het mogelijk is om de leegstaande woningen van de locatie Sterappel te combineren met de nieuwe flexwoningen. De woningen aan de Sterappel moeten daar weg, omdat op die locatie een nieuwbouwappartement gepland is. We willen de woningen graag hergebruiken langs de Zuidhoornseweg om zo nog meer lokale woningzoekenden een (tijdelijke) woning aan te kunnen bieden.

Juridische procedures

Er lopen meerdere juridische procedures. Zo loopt er een beroepsprocedure gericht tegen twee beslissingen op bezwaar over WOO-verzoeken. Hiervoor is een zitting geweest. We hopen dat de rechtbank binnen enkele weken een uitspraak doet.  

Ook loopt er een beroepsprocedure tegen het raadsbesluit om het AZC in Den Hoorn mogelijk te maken. Deze zaak staat bij de rechtbank ingepland voor januari 2025. We weten nog niet wanneer we een uitspraak van de rechter kunnen verwachten.

Aanvraag omgevingsvergunning

Het COA is druk bezig met alle voorbereidingen voor het indienen van de omgevingsvergunning. Wij gaan ervan uit dat het COA voor de kerstperiode de aanvraag voor de omgevingsvergunning bij de gemeente indient.

Omdat het een project is met uiteenlopende gevoeligheden onder de inwoners, organiseren wij in januari een inloopavond voor mensen die vragen hebben over de aangevraagde omgevingsvergunning. U ontvangt daar binnenkort de uitnodiging voor.

Nieuwe gezichten in het projectteam

De samenstelling van het ambtelijke projectteam is veranderd. Projectleider Jacqueline Knoops heeft het stokje overgenomen van Marcel Versteeg. En Ratih de Vos gaat zich vanaf 1 januari richten op het contact met alle betrokken partijen, zoals bijvoorbeeld de inwoners en ondernemers. Zij neemt het werk van Monique de Jeu over. 

Het projectplan

Wij hebben een projectplan opgesteld in samnwerking met het COA en andere betrokken partijen. In het projectplan zijn afspraken uitgewerkt over de belangrijkste zaken voor het AZC: maatschappelijke voorzieningen, verkeer, veiligheid en de (nabije) omgeving van het AZC en communicatie en participatie. 
Het projectplan AZC Den Hoorn bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. De Aanvullende Werkafspraken tussen COA en de gemeente. Dit document is de basis van het projectplan. De andere documenten vullen deze afspraken aan en zijn als bijlagen toegevoegd.
  2. Veiligheidsplan AZC Den Hoorn
  3. Advies langzaam verkeerroutes AZC Den Hoorn
  4. Participatie en communicatieplan AZC Den Hoorn

Onder het kopje Documenten op deze pagina vindt u het projectplan.

Het college wilde nadrukkelijk ruimte bieden voor mogelijke aanvullingen vanuit de raad, inwoners of andere betrokkenen. Hiervoor organiseerden wij eind augustus werksessies met inwoners en een inloopuur. De verslagen van de werksessies staan ook onder het kopje Documenten.

COA nu aan zet

 Het COA bereidt de aanvraag voor de omgevingsvergunning voor. 

Grond aangekocht in Harnaschpolder

Eind december 2023 heeft de gemeente grond aangekocht op het bedrijventerrein Harnaschpolder waar de opvang tijdelijk gerealiseerd zal worden. Niet alle gekochte grond is nodig voor de opvanglocatie. Het deel dat niet nodig is, verkopen we door. We hebben hier ook al geïnteresseerde ondernemers voor.

Begeleiding van onze nieuwe inwoners

Het is belangrijk dat de mensen die we opvangen zich welkom voelen in Midden-Delfland. Het is fijn dat er inwoners zijn die mee willen denken over hoe we dat kunnen organiseren. Natuurlijk is iedereen van harte uitgenodigd om mee te doen. In de loop van het jaar maken we duidelijk hoe dat dan kan. Wilt u zich nu alvast aanmelden dan kan dat door een mail te sturen naar communicatie@middendelfland.nl .

Overleg met inwoners, ondernemers en organisaties

Het COA en de gemeente zijn in gesprek met al de betrokkenen die nodig zijn om dit project te laten slagen. Dit zijn onze georganiseerde partners zoals het welzijnswerk, de politie, de scholen en instellingen op het gebied van werkgelegenheid. We gaan ook een vorm zoeken om met de ondernemers van de Harnaschpolder en buurtbewoners in gesprek te blijven.

Planning

Het COA heeft gezegd met de planning te richten op een opening in de eerste helft van 2025. Er moeten nog verschillende procedures doorlopen worden. Zo moet er nog een omgevingsvergunning aangevraagd worden. Daarom is er nog geen preciese datum te noemen waarop de opvanglocatie open kan gaan.

Spreidingswet

De eventuele verandering ten aanzien van de spreidingswet is op dit project niet direct van invloed op het komst van het AZC. In november 2023 heeft de gemeente Midden-Delfland, op basis van een besluit van de raad, met het COA een bestuursovereenkomst gesloten. Deze bestuursovereenkomst is ondertekend en rechtsgeldig. In deze overeenkomst zijn afspraken vastgelegd over de vluchtelingenopvang. Dit staat dus los van de spreidingswet en het eventuele intrekken ervan. Wij blijven wel de ontwikkelingen rond de spreidingswet volgen, omdat wij onze verantwoordelijkheid serieus nemen om humane opvang te bieden en een rechtvaardige verdeling van de opvanglasten tussen gemeenten te waarborgen.

Burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders zet zich gezamenlijk in voor een goede opvang van de vluchtelingen die past bij Midden-Delfland. Elke bestuurder is vanuit de eigen taakvelden betrokken. Wethouder Fred Voskamp is op dit moment de coördinerend portefeuillehouder, omdat nu eerst de aandacht vooral naar het bouwen uitgaat. Hij is het eerste aanspreekpunt.

Bezwaarschriften

Meerdere inwoners hebben een bezwaar ingediend tegen het besluit van de gemeenteraad. De bezwaarschriften zijn behandeld door een onafhankelijke bezwaarschriftencommissie. Deze heeft het college en de raad geadviseerd. Het besluit op de bezwaren is genomen en wij hebben de bezwaarmakers hierover geinformeerd. 

Veelgestelde vragen

We kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft. Meer informatie vindt u op de pagina Veelgestelde vragen.

Documenten:

Informele raadsbijeenkomst 13 mei 2024